Bakombyten!

Senaste agility träningen så repeterade vi gamla övningar.
Speciellt slalom och säcken som är våra "svåraste" hinder.
Corona tog säcken för första gången själv, utan att jag lyfte på släpet för att få igenom henne.
Knepet var att byta godis till köttbullar och ställa en skål precis bakom säcken med en köttbulls bit i.
Det gav en snabbare belöning och hon ville ta säcken flera gånger efter det.

Sen lärde vi oss bakombyten.
Det var lite svårt i början, men jag tror vi fick in snitsen tillslut.

Såhär ser det ut ungefär.
Corona springer den gröna vägen och jag den blå.
Jag skickar henne hela tiden framför mig, så först när jag visat henne över hindret
springer jag vidare bakom till nästa punkt som bilden visar.
Hur man gör ett bakombyte

Vi körde även flera hinder i en kombination och det gick jätte bra.
Enda problemet vi har är min virrighet tror jag.
Ibland blir jag bara för ivrig och glömmer vilken väg vi ska.
Men våra hinder vi kommer att behöva nöta mer är:

  • Slalom - Bara jag lär mig visa henne rätt kommer nog detta att flyta på
  • Däcket - Corona vill gärna smita mellan ramen och däcket istället för genom däcket
  • Säcken - Den är på gång men fortfarande lite läskig att gå igenom
  • Vippbädan - Vi har tränat den allt för lite, dessutom är den lite läskig som rör på sig

Jag har anmält oss till KM på Malmö SBK den 19 Juni.
Det är samma vecka som sista kurstillfället.
Snacka om att jag är nervös över det, inte för att det ska gå dåligt egentligen, utan för att jag ska glömma banorna.
Jag har anmält oss både till Hopp och Agility klass för nybörjare.
Håll tummarna för oss!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej!

Vad kul att läsa om er träning! Jag har en wheaten-tjej på 1 år, vi tränar agility lite på egen hand men hoppas gå kurs till hösten eller till kommande vår. Jag ska följa er och länkar gärna så andra hittar er också! Lycka till och fortsätt filma!

2010-06-12 @ 23:00:54
URL: http://lillamossa.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Hej! Vilken fin blogg du har, och väldigt roligt att läsa om eran träning. Ska bli spännande att läsa om eran fortsatta utveckling. Gud vad spännande med tävling! Det är inget att vara nervös över, se det bara som ett grymt träningstillfälle :)

Jag har två shelties som jag har agility i fokus med. Den ena går fortsättningskurs i agility nu och det är tänkt att vi ska börja tävla snart. Den andra är en liten valp, men vi har redan börjat träna grunder.

Är det okej om jag lägger till din blogg bland mina länkar? :)

2010-06-14 @ 08:08:39
URL: http://www.sheltiehornan.cybersite.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0