Fettsyror i kosten

Jag läste en artikel häromdagen som handlade om kosttillskott för hundar och om det behövs.
Några speciella rader fastnade jag för:

"Eksem kan till exempel bero på brist på fettsyror i kosten. En stabil fiskolja går nämligen inte att lagra i ett foder eftersom fettsyror är känsliga för syre. I bästa fall är de verkningslösa och i värsta fall har de härsknat när de väl hamnar i matskålen. Och en härsken fettsyra i kroppen kan påskynda inflammationer, vilket gör att hunden till slut blir sjuk.
– Det finns många fettsyreprodukter ute på marknaden i dag, både bra och mindre bra. När du öppnar en flaska så ska du lukta på oljan. Om den inte luktar gott ska du inte ge den till din hund, säger Mia Lange som drivit en hund- och kattaffär i Lund i 26 år. Hon menar att det finns många bra fullfoder, men de täcker inte alltid hela behovet. Det beror inte på att tillverkarna av fodret är oseriösa utan på att vissa näringsämnen bara finns i färskvaror. Omega-3-fettsyror är ett sådant exempel."

Mycket intressant då jag har en tös som haft problem med klåda och exem. Jag har letat efter ett bra foder till henne länge och äntligen hittat ett vi fastnat för. Nu blir jag dock lite fundersam över hur bra fodret är då det faktiskt innehåller fiskolja, vilket jag trodde var bra. Detta tåls att forska lite om.

Kommentarer
Postat av: Posh Pooches

Vad äter hon för mat nu? Jag har en kille med allergi nämligen.



Kul att du gillade Wilson i sitt Hurtta täcke, jag kan verkligen rekommendera dom!

2010-11-05 @ 16:21:54
URL: http://www.poshpooches.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0