Tävlingsdebuten

Så var det alltså dags för vår tävlingsdebut igår.
Jag hade packat allt möjligt nödvändigt och onödigt kvällen innan av ren nervositet.
Jag köpte även en kanvasbur som Corona skulle kunna vila i mellan loppen.
Tyvärr var buren för liten för henne så jag ska lämna tillbaka den på måndag.
Så kl 08.00 tog vi iallafall bussen ut till klubben.
Vi anmälde oss och letade upp en skuggig plats att ha våra saker på.
Sen värmde jag upp Corona och kl. 09.00 var det dags för banvandring i nybörjar-hoppklassen.

Reglerna såg ut på det viset att vi inte kunde diska oss och vi fick ha med oss godis in på banan.
Det var en lättnad för utan godis hade nog inte slalom funkat.

Hoppklassen gick inte nåt vidare bra för oss, Corona var helt ur fokus och gjorde nästan inte alls som jag sa.
Det blev en stor besvikelse att hon inte presterade ens hälften av vad hon fakitskt kan.
Men jag försökte hålla humöret uppe och berömde och peppade henne så gott det gick efter.
Vi tog oss runt banan men hade vi gått efter riktiga regler hade vi diskat oss redan på andra hindret då hon först sprang två varv runt däcket och sen tog det från fel håll.
I vilket fall tog vi oss runt banan med många felhopp.
Det slutade med 50 fel.
Men det var bara att skaka av sig besvikelsen och ladda för algilityklassen.
Min instruktör kom fram och peppade oss och tipsade om att ta Corona åt sidan så att jag kunde få igång henne ordentligt innan agilityn.

Det var iallafall fler som hade problem än jag och ingen i nybörjarklassen tog sig runt utan fel.
Agilityklassen gick bättre för oss, jag försökte få igång Corona ordentligt innan vi skulle in.
Hon var fortfarande loj men lyssnade iallafall bättre än innan.
Det gick dock vääldigt långsamt runt, vilket inte alls är likt henne.
Hon rev ett hopphinder och fick för dålig fart upp på A-hindret så hon fick vända och ta ny sats upp.
Säcken tog hon om än väääldigt långsamt, det framkallade många skratt när hon smög ut sakta, sakta.
Jag trodde hon skulle vända ur säcken men hon kröp hela vägen ut.
Långhoppet traskade hon bara över och välte.
Men allt som allt fick vi 15 fel och jag var ganska nöjd ändå.

Summan av det hela var nog att Corona inte alls var van vid miljön och att jag var nervös.
Hon hade inte alls lust med någon agility och var väldigt loj.
Det var ändå bra att se hur hon reagerar på tävling och nu kan jag förbereda mig på ett annat vis inför nästa.
Jag är iallafall stolt över henne även om jag blev lite besviken på plats, jag vet ju att hon kan så himla mycket bättre!

Vi kom på 2:a plats i hoppklassen och på 1:a plats i hoppklassen i storlek medium.
Så vi fick 2 fina pokaler att ställa i prishyllan.
Det är ändå inte så illa att ha tagit hem 3 pokaler på en vecka.
Nu ska vi peppa oss för mer träning och tävling!
Coronas träningskompis Lily med matte kom och tittade på oss också, det var kul!
Lily och Corona slappade tillsammans i gräset efter tävlingen.


Kommentarer
Postat av: Maria

Men det var väl inte illa! Ni kom ju hem med fina pokaler redan under debuten.

Hundar känner av förarnas nerver otroligt lätt och kan lätt bli lite "konstiga" på tävlingsplanerna.

Jag vet inte hur många gånger jag ställt till det för mina hundar ;) Men det är bara att komma igen, tävla en massa och skaffa sig själv tävlingserfarenhet så släpper det. Lite nerver är alltid bra att ha, då ligger man på topp i skärpan och fokuserar rejält. Lycka till!

2010-07-08 @ 10:02:49
URL: http://sluggster.blogs.se
Postat av: Maria

Tusen tack! Jag har tacksamma objekt att fota :)

Det är bara att tävla på, det kommer att gå jättebra ska du se :)

2010-07-10 @ 07:54:03
URL: http://sluggster.blogs.se
Postat av: Linda

Hejsan vännen!!

Hoppas allt är bra, funderar på om du bytt nummer har försökt ringa dig ett tag nu!!

Hör av dig vore skoj åh prata lite!



Kramar Linda åh vovvarna i Ludvika

2010-10-28 @ 17:56:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0